Egy társadalom nemek közötti egyenlőtlenségi viszonyairól árulkodik, hogy a különböző sajtóhírekben milyen arányban láthatunk nőket. A nők hírekben tapasztalható alulreprezentáltsága is azt fejezi ki, hogy a nők hangja kevésbé számít és kevésbé hallatszik a közbeszédben és a nyilvánosságban. Ezt a képet árnyalja tovább az, hogy mely témák esetében különösen alacsony a megszólaltatott vagy megjelenített alanyok között a nők aránya.

A Global Media Monitoring Project keretében 1995 óta ötévente végzik egy kijelölt napon a világ számos országában a TV, rádió, nyomtatott és elektronikus sajtó híreinek tartalomelemzését. Magyarországon a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség koordinálja az adatok felvételét és elemzését, melyre legutóbb 2015. március 25-én került sor. A hazai kutatást Sáfrány Réka koordinálta.

A következő infografikán a 2009-es és 2015-ös európai eredményeket jelenítettük meg. Az európai országok híreiben körülbelül minden negyedik megjelenített alany nő. Magyarország esetében ez 2015-ben 21% volt. Különösen alacsony a női alanyok aránya a politikai és gazdasági hírekben, vagyis a klasszikus értelemben vett hatalmi területeket érintő tudósításokban. Ez egyrészt leképezi a nemek között meglévő hatalmi egyenlőtlenségeket, másrészt a médiareprezentációt a világ tükreként felfogó értelmezésben egyúttal meg is teremti azt a valóságot, melyben nők és férfiak egyenlőtlensége magától értetődő természetességgel jelenik meg.

Kapcsolódó írások


Ehhez a cikkhez az Új Egyenlőség Facebook oldalán fűzhet véleményt.